16 Eylül 2014 Salı

TARHANA






Kışlık hazırlara devam.En zor demiyim ama yapım süreci en uzun olan kışlık hazırlığı bu olsa gerek.
Ben küçükken annem her yaz tarhana sererdi,çok kevgirden tarhana geçirmişliğim vardır.Ne kadar meşakkatli olduğunu oradan bilirim.

Bu benim ikinci tarhana denemem,ilkini iki sene önce yapmıştım.İki farklı metod kullandım.

İlkinde:

  • domates,kırmızı biber,nane ,soğan 'ı hep birlikte rondodan geçirerek çiğden yoğurmuştum.
  • Bu kez iç malzemesini haşladım.

Anlatmaya başlamadan ikaz edeyim,benim ölçüm biraz fazla,siz sadece kendinize kadar yapacaksanız ölçüyü azaltsanız iyi olur.
Benim kullandığım iç malzeme ile yaklaşık 5 kg un kullanmak zorunda kaldım.  :)
Bana da sürpriz oldu.  :)   Her zaman söylediğim gibi ,eğer planlı proğramlı olursanız ,çalışan bir hanım iseniz bile kendi tarhananızı yapabilirsiniz.Mis gibi de olur.

Evet aşama aşama başlayalım.Önce malzemeler:
  • 3  kg domates (1 kg )
  • 2 kg kırmızı biber  (750  gr )
  • 1 kg kuru soğan (yarım kg)
  • 1 kg haşlanmış nohut ,haşlanmış hali 1 kg !!  ( siz 2 su bardağı haşlayabilirsiniz)
  • 1 kg süzme yoğurt
  • 1 demet nane,1 demet maydanoz
  • tuz
  • Aldığı kadar un
Parantez içindeki rakamlar daha  az yapmak isteyenler için.

Aşamalara gelince:

Ben süreden kazanmak için düdüklü kullandım ve malzemem çok olduğu için iki kere de haşlayabildim.Tencerenin dibine domatesi  iri doğrayarak,üzerine kuru soğanı,üzerine kırmızı biberi 
 ve en üzerine de nane maydanozu koyarak haşlayalım.Hiç su eklenmeyecek,kendi sulanıyor.
Ocaktan alınca dibindeki duru suyu atabilmek için süzelim.

haşlama


süzme


Nohutu bir gece  önceden ıslatalım ve düdüklüde haşlayalım.

ıslanmış nohut

Tüm haşlanan malzemeleri blendırdan geçirelim.

naneli olan karışım bir sonraki aşamada kalmış...

Sonra un ,yoğurt  ve tuz ilavesiyle yoğuralım.
kıvamı böyle
Yoğurma işleminden sonra üzerine bir mutfak bezi örterek gölge bir ortamda dinlenmeye bırakalım.

Sonra yaklaşık 4 gün sabah akşam yoğurmaya devam etmek gerekiyor çünkü hamur mayalandığı için kabarıyor.

Bir üre sonra kabarma sona erer ve hamur ekşimeye ve dinlenmeye devam eder.Ben hamuru  serme işini 12.günde yaptım.


dertsiz masa örtüsü bu iş için ideal..

Yemek kaşığı ile aldığımız hamuru beze serelim ve kaşığın tersiyle biraz yayalım.
Akşam serdiğim tarhanayı,sabah işe gitmeden çevirdim,diğer yüzleri de kurusun diye.Güneşe sermedim,çok kurumasın diye ve rengi solmasın diye.

Akşam işten dönünce de geçtim süzgeçlerin başına.Elimle ufaladım,kevgirden eledim.Kuruma ayarı çok önemli,çok kurursa kevgirden geçmez.Sanırım bu gibi durumlarda robot da kullanıyorlar.Robota gerek kalmadan ,elimle ufalayarak yaptım.
 Ve yine başka temiz bir örtüye serdim.Sürekli karıştırmak suretiyle iyice kurutmalı.İyi kurumazsa bozulur,ya küflenir,ya böceklenir.Aman kurutmaya özen gösterelim.Ama gölegede kurutalım,rengi bozulmasın. :)



Allah izin verirse  sevdiklerimle paylaşmak için keyifli sofralarda buluşuruz.

Evet sıra sizde, yapamam demeyin,vakit yok hiç demeyin, yarısının yarısı kadar bile ölçüde yapsanız size bir kış yeter.

Bayanlar..Baylar... Mutfak......  :))






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...