22 Şubat 2013 Cuma

SARIK POĞAÇA


Bu kez tarifimiz mayalı hamurdan.Benim gibi hamur yoğurmayı seviyorsanız, hamur teknesinin başına  geçmek vaktidir.Bazı arkadaşlarım mayalı hamuru tutturamamaktan bahsediyor,bazısı kabarmadığından, bazısı hamurun piştikten sonra sert olduğundan.Eskiden biliyorsunuz yaş mayalar vardı.Ve biz yaş mayayı az ılık suda bir miktar şekerle eritir,kabarması için bekler ve hamura ilave ederdik.Şimdilerde toz (instant) mayalar tercih ediliyor.Çünkü saklaması da kullaması da daha kolay.Yaş maya kullanımında ,bana ,hamur piştikten sonra dahi bir maya kokusu ve tadı geliyor ve ben pek sevmiyorum.Kullanma alışkanlığına bağlı,hangisi kolayınıza gelirse.Her ikisini de aynı tarif için denemekte fayda var.

Mayalı hamur için dikkat edilmesi gerekenler:

  • Yaş maya kullanılacaksa,  1 bardak ılık su veya sütün içine bir yemek tatlı kaşığı toz şeker ilave edilir,bu karışıma yaş maya  da kaltılarak ,maya eriyene dek karıştırılır.Mayanın kabarm ası beklenir.Üzerinde köpüklenme olunca hazırdır.Diğer malzemelerle birlikte una ilave edilir.Burada önemli olan suyun ya da sütün sıcaklığı.Çok sıcak olursa maya 'yanar',yani kabarmaz.Parmağınızla kontrol edebilirsiniz.Yakmıyorsa tamamdır.
  • Kuru maya kullanacaksanız,hamur kabındaki una direk katıp harmanlayabilirsiniz.
  • Her iki metodda da hamurun çok yoğurulması'özleşmesi ' esastır.
  • Mayalı hamurlarda mayalanma süresi de önemlidir.Hazırlanan hamur üzeri nemli bez ile örtülerek veyahut temiz bir poşete  konularak dinelmeye alınır.Esas olan iki katına dek kabarmasıdır ki bu da ortam sıcaklığına bağlı olarak 30 dk ile 1 saat arası değişir.
  • Yazın soğuğa yakın ılık su ile,kışın sıcağa yakın ılık su ile yoğrumanızı öneririrm.
  • Mayalanan hamur işlendikten yani şekil verildikten sonra,muhakkak, 'tepsi mayası ' denilen ikinci mayalanmaya bırakılmalıdır.Bu süre de yine en az 30 dk olmak kaydıyla 1 saate kadar olabilir.
  • Fırın sıcaklığı 180 derece olmalıdır.Fırının alt rafına su dolu tepsi konulursa hamurlarımız pişerken kurumaz.



Bu poğaçaların şekline değişik tarifler ararken bir blogda rastlamıştım,  tarif bildiğimiz mayalı poğaça hamuru tarifi.Değişik sunumlardan hoşlanıyorsanız denemelisiniz.

Hamuru için:

  • 1 su bardağı ılık süt
  • 1 su bardağı sıvı yağ
  • 1 su bardağı  su
  • 2 yumurta,birinin sarısı üzerine sürülecek.
  • 1 paket kuru maya
  • 1 tatlı kaşığı şeker
  • 1 tatlı kaşığı tuz
  • Aldığı kadar un ;  hemen yüzünüz ekşimesin,4 su bardağı un ile başlayın,sonrasını yavaş yavaş ilave edin.Aşağıda  anlatacağım..  :))
önce...
1 saat sonra....

Ben şöyle yaptım:
  • Sütü ılıttım.
  • 4 su bardağı unu yoğrma kabına aldım.
  • İçine maya,tuz ve şekeri koydum,bir güzel harmanladım.
  • Ortasını havuz yapıp,yağ,süt,yumurta ve suyu koydum.
  • Parmaklarım bir miksermiş gibi ortasından başlayarak unu  sıvıya yedirmeye başladım.
  • Hamur  tam kıvam almamış ise ,yani toplanmıyor ele yapışıyor ise,hemen tezgaza bolca un serpip hamuru tezgaha  aktarın.
  • Hamura kıvamını tezgahta verdim.Ele yapışmıyacak ki bu özelliğine hamur yoğuruldukça kavuşur,habire un eklemeyin lütfen.
  • Yumuşak bir hamur oldu.Yoğurma kabını haif yağladım kiii maya sonrası çıkarması kolay olsun.
  •  1saat mayaladım
  • Şekil verdim.


  • Şekildeki hamurları kendi etrafında dolayıp fırın tepsisine dizdim.
  • Üzerlerine yumurta sarısı sürdüm.
  • 1 saat daha tepside mayalandırdım.
  • 180 derece önceden ısıtılmış fırında  pişirdim.
sıcak sıcak...




AFİYETLE....

2 yorum:

  1. görünüşüne bayıldım ellerinize sağlık ilk fırsatta deneyeceğim

    YanıtlaSil
  2. şık ve lezzetli.. teşekkür ederim..deneyin bizimle de paylaşın..
    :)

    YanıtlaSil

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...