12 Mart 2012 Pazartesi

KARA LAHANA ÇORBASI



Yöresel yemeklerimizden karalahana çorbası.Bilen zaten bilir de Nasrettin hoca misali bilmeyenlere anlatayım.
Kara lahana Karadeniz bölgesinin olmazsa olmaz sebzesi.Pancar diyeni de var.eskiden ,tabi böyle sebze çeşidi nerde,olsa bile yapacak vakit nerde.Şöyle bir bakınca yemekler sanki mevcut vakte göre  ayarlanmış.Mesela kara lahananın bizde yapılan bir çorbası vardır ki,adı 'kaynatma' dır.İncecik doğranan kara lahanadan yapılır.Vakit dar,çabuk pişsin diye ince kıyıldığını düşünüyorum.Az daha kalın doğranmışı vardır,'lahana çorbası' denir.Biraz daha kalın ,ıspanak gibi,doğranıp koyuca yapılan yemeği vardır'döşeme' denir.Bunların ortak noktası ,içlerinde mısır unu,fasulye tanesi ya da mevsime göre ,taze fasulye olmasıdır.Bir de iç yağı var.Tereyağ gayet kıymetli tabii eskiden.Alternatif olarak,kurbanda kesilen hayvanın iç organ yağlarının tuzlanması ve uzun süre kullanılması düşünülerek kullanılır.Keskin bir tadı ve kokusu olması hasebiyle yabancılar(!) tarafından yadırgansa da bizim alışkanlığımızdır.Bir de kara lahananın etli sarması vardır ki,hemen herkes sever.Bazıları zeytinyaglı da sarar,ama pirinçle değil(kim bulacak eskiden pirinci),mısır yarmasıyla..
Karalahana yemeklerini genelde annem yaparsa da mecburiyet ve gurbet ve de özlem beni de ocak başına getirdi.Geçen gün hemşehrim Nuran'ın verdiği bir 'emlek'   lahanadan çorba yaptım.Becermişim,oğlumla yedik..
Meraklısına ...

ÖLÇELİM

  1. 1 bağ karalahana  (yaklaşık yarım kg)
  2. 1 avuç   barbunya(haşlanmış olur,konserve olur,tazesi olur)
  3. 1 avuç mısır unu
  4. 2 yemek kaşığı bulgur
  5. 1 küçük kuru soğan
  6. 2 yemek kaşığı tereyağ
  7. Arzu eden 1 lokma içyağı
YAPALIM
    

  1.    Lahanayı iyice yıkayıp,incecik kıyalım.
  2.    Kaynaya yaklaşık iki litre suya bırakalım
  3.    İçine barbunya fasulyeleri ekleyelim.
  4.    Mısır ununu yavaş yavaş ekleyelim-topaklanmasın-
  5.     Bulguru da ilave edip,kaynamaya başladıktan sonra kısık ateşte pişmeye bırakalım
  6.    Lahanalar yumuşayınca-özellikle sıpçık_sapları- yumuşadıysa tamamdır,ayrı bir tavada,yağı eritelim.
  7. İncecik doğradığımız soğanları kavuralım.(içyağ bu esnada eklenebilir,zaten erir  )
  8. Kavrulan soğanlar çorbaya eklenir.Ocaktan alınır.
 Acı biber ve mısır ekmeği ile tüketilmesi tavsiye edilir.


ocağa konulduğunda..
sıcak sıcak ve bol acılı olanı  tercihimdir...

 Afiyet olsun.
Kolay,düşük kalorili...Başka sebzelerle de deneyebilirsiniz,biz de pırasadan da yapılır..Çok lezzetli olur..

4 yorum:

  1. eline sağlık çok güzel görünüyor...bana kebap mı istersin kara lahana çorbasımı diye sorsalar kesinlikle kra lahana çorbası derimm

    YanıtlaSil
  2. aynen ben de..çorbamla kimse ilgilenmedi diye üzülüyordum,saolun...

    YanıtlaSil
  3. Belgin ablacım merhaba,

    Senin site tam bana göre kısa zamanda güzel yemek :) Lahana çorbası bizim için vazgeçilmez bilirsin, Trabzonda hep anneme yaptırırdım ama artık annem yanımda yok :( Oğluşumda lahananın tüm yemeklerini çok seviyor, senin tarifi okudum ve evde denedim veeee..... Nermin hatun duymasın ama en az onunki kadar güzel oldu...

    Öpüyorum seni sağlıcakla kal....

    Menekşe

    YanıtlaSil
  4. menekşe'm ,sorma! bana da hep anacım yapardı.ama gurbet olunca kendimiz yapıyoruz mecburen.çok sevindim balım.afiyet olsun... :))

    YanıtlaSil

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...