24 Nisan 2012 Salı

KARA EKMEK

Çok şükür ekmek yapmaya da yeniden başladım.İki hafta önce memleketime ,Trabzon'a gittim.Klasiktir,ekmek getirmeden olmaz.Bir kara ekmek,bir beyaz ekmek ve mısır ekmeği getirilir.Dostlarla paylaşılır,Dolaba konur,gidilir gelinir yenilir.Bu sefer ekmek hamuru da getirdim .Eskiler ekmek hamurundan bir sonraki ekmeği yoğrurlarmış.Denemek istedim.Ekmek hamuru kocaman ,bana lazım portakal kadar,kalanını da kahvaltıya kızarttım,yumuşacık pek güzel oldu.İşte bu ekmek ,o hamurla mayalanan ekmek.Bu kez kara un (tam buğday unu) ile beyaz unu karıştırdım.Tok ve lezzetli bir ekmek oldu.Nasıl yaptığıma gelince..

MALZEMELER

  • 2  çorba kasesi  kara un
  • 1 çorba kasesi beyaz un
  • 2 çorba kasesi su
  • tuz
  • portakal büyüklüğünde eski hamur  (olmayanlar lütfen notu okusun)
  • 1 çay kaşığı instant maya
YAPALIM
  • Eski mayayı yoğurma kabına alalım
  • suyu ilave edelim.
  • Yoğurarak iyice inceletelim.
  • Unu ,toz mayayı,tuzu ve şekeri ilave edelim.Gevşek,ele yapışan bir hamur elde edelim.Çok yoğurmaya gerek yok.
  • Yağlanmış mayalama kabında yaklaşık iki saat üzeri kapalı olarak mayalanmaya  bırakalım.
  • İyice kabaran hamurumuzu unlanmış tezgaha alalım.Önce iki ucunu çekiştirerek birbiri üzerine,sonra diğer iki ucu birbiri üzerine kapatalım(zarf gibi)
  • Bir sepete yada kaseye temiz bir örtü yayalım.Unlayalım.Ek yeri yukarı gelecek şekilde ,zarf katladığımız hamuru sepete koyalım.
  • Yaklaşık 45-60 dakika mayalanmasını bekleyelim.
  • Fırını 220 dereceye ısıtalım.En alt rafına içi sıcak su dolu kap koyalım ki fırın nemi sağlayalım.
  • Mayalanan ekmeği içi kağıt serili fırın tepsisine ters çevirelim.(böylece unlu ve pürüzsüz yüzey yukarıda olacak)
  • İlk on dakika sonra fırın ısısını 200 dereceye düşürelim.40-45 dakika iyice kızarana dek pişirelim.
  ÖNEMLİ NOTLAR
  • Eğer eski hamurunuz yok  ise  mayalanma için bir paket toz maya kullanabilirsiniz.Eski maya elde etmek istiyorsanız,hamurunuz ilk mayalanmayı tamamladıktan sonra portakal büyüklüğünde ayırıp,poşetle buzdolabında bekletebilirsiniz.Her sefer ayırarak bu işlemi sürdürebilirsiniz.
  • İkinci maya da çok önemlidir.Oda sıcaklığında olmalı,üstü açık olmamalı.
  • En son tepsiye koyarken iyice kabaran ekmek hamurunun sönmemesine dikkat etmeli.Aslında burada pişirme dökme tencere,güveç ya da cam kapta daha iyi sonuç verebilir ve kapalı kapta pişirmek de..Benim olmadığı için deneyemedim ve tepsiye koydum,bira yayıldı tabii ki ama çok da güzel pişti.
  • Fırın nemini sağlamak kuru olmayan bir ekmek pişirmek için son derece önemlidir.
  • afiyet olsun..
  • Ekmek fırından çıkar çıkmaz kesilmemelidir.2 saat dinlendirmek uygundur.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...